Daltononderwijs

Daltononderwijs is gebaseerd op het Dalton Plan van Helen Parkhurst (1887-1973). Zij moest in het Amerikaanse plaatsje Dalton onderwijs vormgeven voor een school van 40 kinderen, verspreid over 8 leerjaren in één lokaal. Ze bedacht een manier waarop kinderen zoveel mogelijk zelfstandig en met elkaar tot leren zouden komen. Samen met de kinderen besprak ze welke verantwoordelijkheden de kinderen zelf konden dragen in hun onderwijs. Deze verantwoordelijkheden legde ze vast in een contract, dat contract noemde ze 'de taak', waar ook wij op school mee werken.

Vijf kernwaarden

Daltononderwijs is altijd in beweging en reageert op de vraag vanuit de maatschappij. Sinds 2012 bestaan de volgende 5 kernwaarden:
  • Vrijheid en verantwoordelijkheid
  • Samenwerken
  • Zelfstandigheid
  • Reflectie
  • Efficiëntie
Vanuit deze kernwaarden kijken wij naar de ontwikkeling van kinderen en geven wij ons onderwijs vorm. In onze Daltoncirkel kunt u lezen wat de kernwaarden voor uw kind op onze school betekenen.

Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Daltonvereniging die sinds 1931 vinger aan de pols houdt bij daltonscholen. Op www.dalton.nl leest u meer informatie over daltononderwijs.